Mrs. Monday

29. desember 2015

diy: lys i kopp // candle in a cup

God romjul! 

Det har vært stille på bloggfronten en ukes tid...
Jul er jul og den brukes til andre ting enn blogging, men et par småprosjekter har det blitt tid til. 
En fast julesyssel jeg synes er veldig koslig er å støpe lys. Jeg liker å samle lysstubber og stearinrester og smelte dem om til nye vakre lys. 

I år har jeg funnet frem kopper og skåler til bruk som lysholdere.


Det eneste du trenger for dette prosjektet er:
Stearinrester
Beholder som tåler varme
Kjele
Vann
 Veke (bruk gamle!)
Kopp/skål
 

Slik gjør du:
Finn frem lysrester i samme farge.
Fjern veken og legg restene i en beholder (jeg brukte en gammel yoghurtboks i hardplast).
Plasser beholderen i en kjele med kokende vann. Pass på at beholderen flyter i det kokende vannet, slik at den ikke svir jeg fast i kjelen. Kok vannet til all stearinen i beholderen har smeltet.

Mens du venter på at stearinen skal smelte kan du gjøre klar kopper/skåler som skal fylles med stearin. Bruk gjerne gamle veker, dersom du har noen som er lange nok. Jeg knakk et kronelys i to og trakk ut veken, men lot en liten bit av stearinen være igjen nederst på veken. Denne plasserte jeg i koppen jeg ville bruke.




Hold veken rett mens du heller stearinen i koppen/skålen.
Du kan godt feste veken i en pinne over koppen, men den stivner såpass fort at man enkelt kan holde den rett mens man heller stearinen. Sett koppen med stearinen kaldt, gjerne utendørs, slik at den stivner ordentlig.










Tilsett gjerne kanel eller annet julekrydder dersom du ønsker lys med duft.




Med ønske om en fortsatt god romjul!



1 kommentar:

Rita sa...

For en god ide, må prøves :)
Synes du har en flott stil på bloggen din, og vakre bilder. Liker alle naturelementene også.